Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
Logo Teatru Miejskiego w Gdyni

Nagrody z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru

Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru przyznał Nagrody artystom związanym z Teatrem Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni:

Elżbiecie Mrozińskiej - za najlepszą rolę żeńską.

UZASADNIENIE:
Aktorka Teatru Miejskiego od kilkunastu lat. W tym czasie powołała do życia wiele wybitnych kreacji, czasem ról głównych, czasem epizodycznych, w których „kradła” dla siebie całą publiczność. W minionym roku, dokonała wyjątkowego czynu artystycznego, kreując - w tak dużym przedsięwzięciu, jakim był spektakl muzyczny „Słodkie lata 20., 30. …”- na Scenie Letniej w Orłowie, swoją porywającą miniaturę teatralną, która w oderwaniu od całego przedstawienia mogłaby się stać, a nawet dla wielu widzów, stała się „spektaklem” samym w sobie.
Jej wykonanie utworu „Rebeka” (śpiewanego niegdyś przez Ewę Demarczyk), w którym sennie wyłania się z morza, i wędrując ku widzom, opowiada dramatyczną historię niespełnionej miłości, jest nie tylko popisem wokalnym, ale przede wszystkim dramatycznym tej wybitnej, charakterystycznej aktorki. Choć w „Słodkich latach…” Elżbieta Mrozińska wcieliła się jeszcze w kilka postaci, to właśnie Rebeka była jej „najlepszą rolą” w minionym roku.


Monice Babickiej i Dariuszowi Szymaniakowi - za najlepsze kreacje aktorskie.

UZASADNIENIE:
W spektaklu, opowiadającym o kilkudziesięciu latach historii Europy, w którym to wydarzenia polityczne są pretekstem do przedstawienia losów bohaterów, Monika Babicka i Dariusz Szymaniak stworzyli niezwykle wyraziste postaci pary małżeńskiej, intelektualistów Eleonor i Maxa. Tak duża przestrzeń czasowa w jednym spektaklu wymaga od aktorów znakomitego warsztatu i niezwykłej umiejętności metamorfozy scenicznej. Towarzyszymy bohaterom na scenie przez ponad trzydzieści lat ich scenicznego życia, w którym zarówno Dariusz Szymaniak jak i Monika Babicka w sposób niezwykle sugestywny, ale i subtelny kreują swoje postaci. To prawdziwe wyzwanie, które z zachwytem śledzą widzowie, i które docenili krytycy:

„W spektaklu wyreżyserowanym przez Krzysztofa Babickiego ścierają się ze sobą rozmaite światy: barwny, wypełniony muzyką i wolnością świat Cambridge oraz ponury, ciasny, opanowany przez totalitarny reżim świat Czechosłowacji. Świat Maxa (Dariusz Szymaniak), profesora Cambridge zafascynowanego komunizmem i świat jego żony, Eleonor (bardzo dobra rola Moniki Babickiej), która zdaje się ignorować otaczającą ją, zanurzoną w polityce rzeczywistość i oddaje się badaniom nad tekstami starożytnych klasyków” (Dziennik Teatralny).

„Zdecydowanie najciekawszą postać brytyjskiego marksisty Maxa stworzył Dariusz Szymaniak. Równie świetna była Monika Babicka jako Eleonor i Esme [w drugim akcie]” (Dziennik Bałtycki).

„Szczególnie wyróżniała się Babicka w roli Eleonor oraz Szymaniak jako Max” (Gazeta Wyborcza).

„Aktorskim majstersztykiem są role Moniki Babickiej jako gasnącej w oczach, zmagającej się z rakiem Eleonor” (Rzeczpospolita).

Nieczęsto zdarza się w karierze scenicznej możliwość wykreowania tak krwistych, budzących wiele emocji, ale i przechodzących liczne metamorfozy na przestrzeni dziesiątków lat, postaci. Monika Babicka i Dariusz Szymaniak otrzymali tę szansę w spektaklu „Rock and roll”, i wykorzystali ją w mistrzowski sposób tworząc niezwykle wyrazisty duet.


Sabinie Bicz - za najlepszą scenografię i kostiumy do spektaklu „Słodkie lata 20., 30…” .

UZASADNIENIE:
Sabina Bicz, scenograf i kostiumolog, znana widzom Trójmiasta z realizacji scenografii i kostiumów do cieszących się ogromnym powodzeniem spektakli Teatru Miejskiego, takich jak „Piaf”, „Zorba”, czy ostatnio „Słodkie lata 20., 30…”.

„Słodkie lata 20., 30…” wystawiane na Scenie Letniej w reżyserii Jana Szurmieja, ze scenografią i kostiumami Sabiny Bicz, zgromadziły w tym roku w Orłowie prawdziwe tłumy. Ten radosny i nostalgiczny spektakl, poświęcony Gdyni, zyskał niesamowity czar, dzięki wyobraźni i projektom Sabiny Bicz. Nie brakuje w nim odniesień do tego, co w Polsce dla okresu międzywojennego charakterystyczne: budowy portu w Gdyni i rosnącej świetności „perły Bałtyku”. Na Scenie Letniej zbudowana została przedwojenna elegancka plaża, z budką ratownika i przebieralniami. Uszyto ponad 100 kostiumów dla występujących w spektaklu artystów, nie tylko oddających klimat dwudziestolecia, ale wręcz z historyczną precyzją przenoszący widzów w świat przedwojennego kabaretu.

„Kunsztowne stroje, odsłaniające smukłe nogi pań "małe czarne" Coco Chanel, krótkie fryzurki, kapelusiki w kształcie hełmu, pióra, koronki, rękawiczki, meloniki, laseczki. „Słodkie lata 20., 30...” oddają subtelnie specyficzny dla tamtych czasów klimat zabawy, która dawała szansę na odreagowanie trudnych lat I wojny światowej” (Gazeta Wyborcza).

„Kostiumy Sabiny Bicz, eleganckie, pomysłowe - rewelacyjne. Niewielu jest scenografów, którzy tak jak ona potrafią ubrać aktorkę, podkreślając jej wdzięk” (Dziennik Bałtycki).

Nagrody Dyrektora Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza okazji Międzynarodowego Dnia Teatru otrzymały następujące osoby:

BEATA BUCZEK – ŻARNECKA (AKTORKA)
za subtelne i pełne wdzięku kształtowanie swojego wizerunku scenicznego, a co za tym idzie, także oblicza naszego Teatru. Ze szczególnym zwróceniem uwagi na niezwykłe kreacje w spektaklach minionego roku, w szczególności zaś w „Słodkich latach 20., 30. …”, w których magicznym wykonaniem utworów: „W małym kinie”,”Kiedy będziesz zakochany”, „Lim pom pom” aktorka przenosiła widzów w niezapomniany świat przedwojennych kabaretów.

DOROTA LULKA (AKTORKA)
za twórcze i konsekwentne kształtowanie swojego wizerunku scenicznego, a co za tym idzie, także oblicza naszego Teatru. Ze szczególnym zwróceniem uwagi na niezwykłe kreacje w spektaklach minionego roku, w szczególności zaś w „Słodkich latach 20., 30. …”, w których swoim talentem wokalnym zachwyciła widzów i krytykę na długo pozostając w ich sercach wykonaniem m.in., takich przebojów jak „Miłość ci wszystko wybaczy” czy „Mały żigolo”.

EWA WOJCIECHOWSKA (PRODUCENT)
za profesjonalne, pełne poświęcenia i zaangażowania przygotowywanie produkcji każdej z naszych premier. Sprawne koordynowanie i wspieranie pracy zespołów artystycznego i technicznego oraz każdorazowo poszczególnych realizatorów nie należy do najłatwiejszych zadań. Dzięki niezwykłej znajomości kruchej materii teatralnej, którą Ewa Wojciechowska się wykazuje, staje się to możliwe, a w efekcie nasi widzowie otrzymują dzieło na najwyższym poziomie zarówno artystycznym jak i realizacyjnym.

MAREK PERKOWSKI (KIEROWNIK TECHNICZNY)
za wieloletnie, profesjonalne i bezkompromisowe kierowanie zespołem technicznym teatru, który mimo ograniczającej nas przestrzeni, dzięki wyobraźni i twórczej pasji Marka Perkowskiego, jest w stanie zrealizować na naszej scenie każdą wizję plastyczną i powołać do życia nieograniczony świat teatralny.

KRZYSZTOF DĄBEK (REKWIZYTOR)
za wieloletnie, profesjonalne i perfekcyjne kreowanie świata teatralnych rekwizytów, dzięki którym widz ma wrażenie, że świat przedstawiany w teatrze też może być „prawdziwy”.

KRZYSZTOF WERNER (OŚWIETLENIOWIEC)
za profesjonalne, perfekcyjne i pełne zaangażowania rysowanie światłem przestrzeni teatralnej. W szczególności zaś za opanowanie trudnego obszaru „scenicznego”, jakim jest Scena Letnia w Orłowie.