premiera
KARTOTEKA
reżyseria: Piotr Łazarkiewicz
Niezwykła sztuka, która swoim pojawieniem się w latach 60’ spowodowała prawdziwy zamęt w polskim dramacie współczesnym. Zainicjowała nie tylko nową formę dramatyczną, ale i sceniczną. Otworzyła szereg możliwości interpretacyjnych i do dziś pozostaje najczęściej graną sztuką Tadeusza Różewicza. Na czym polega ten fenomen? Może na głównym bohaterze, którym właściwie może być każdy człowiek bez określonego dokładniej wieku, zajęcia i wyglądu jak - pisze autor w didaskaliach dramatu.
Choć na początku „Kartoteka” wszystkich zaskoczyła, to bardzo szybko zaczęto o niej mówić jako o niezwykłym, ożywczym debiucie scenicznym widząc w nim obce reminiscencje - zwłaszcza Becketta i Ionesco, zwracając uwagę na związki z Witkacym. Jan Kott trafnie zauważył: bardzo polska kartoteka, a Andrzej Wirth zwrócił uwagę, że bohater to udramatyzowane «ja» liryczne Różewicza. "Kartoteka" szybko została zaliczona do kanonu klasycznego dramatu współczesnego ujmując publiczność i krytykę poezją komizmu i groteską.
To nie są żarty. Różewicz napisał naprawdę tradycyjny narodowy dramat – powiedział Jan Kott po premierze „Kartoteki” w 1960 roku. A "Bohater" od kilkudziesięciu już lat uświadamia polskim widzom: Jak się żyje, to trzeba jeszcze grać. Trzeba prowadzić kartotekę.
występują
Bohater | Wiesław Komasa (gościnnie) |
---|---|
Matka | Wiesława Kosmalska (gościnnie) |
Ojciec, Wrona | Eugeniusz Krzysztof Kujawski |
Chór | Olga Barbara Długońska |
Chór | Rafał Kowal |
Chór | Bogdan Smagacki |
Sekretarka, Żywa Pani | Anna Maria Buczek (gościnnie) |
Olga | Elżbieta Mrozińska |
Wujek | Stefan Iżyłowski (gościnnie) |
Gość w cyklistówce, Kelner | Grzegorz Wolf |
Gość w kapeluszu, Młody mężczyzna | Sławomir Lewandowski |
Pan z przedziałkiem, Dziennikarz | Piotr Michalski |
Gruby, Przyjaciel z dziedziństwa, Stary Górnik | Dariusz Siastacz |
Tłusta kobieta | Małgorzata Talarczyk |
Dziewczyna, Dziennikarka | Beata Buczek–Żarnecka |
Nauczyciel | Andrzej Richter (gościnnie) |
Kobieta | Adrianna Góralska (gościnnie) |
Kobieta | Marta Proskień (gościnnie) |
Realizacja, informacje dodatkowe
Scenogafia: Katarzyna Sobańska
Muzyka: Antoni Łazarkiewicz
Reżyseria świateł: Wojciech Todorow
Inspicjent: Maciej Sykała
Sufler: Ewa Gawron
Czas trwania: 1 godzinę 40 minut, bez przerwy