Protokół z obrad Komisji Artystycznej 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2022
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni informuje, że dnia 14 marca 2022 roku, na posiedzeniu w Gdyni, Komisja Artystyczna Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Anna Zalewska-Uberman, Mirosław Baran, Wojciech Owczarski, po przeczytaniu 210 sztuk zgłoszonych do piętnastej edycji konkursu, dokonała wyboru spośród nich 40 tytułów, które zostały zakwalifikowane do drugiego etapu.
W porządku alfabetycznym (niezhierarchizowanym) są to:
Achilleis. 2021 Tomasza Kaczorowskiego; Are you happy? Beslan 2004 Moniki Siary-Bramory; Arianie Beniamina M. Bukowskiego; Atlas nieba Aleksandry Zielińskiej; Auschwitz tour Elżbiety Depty; Autokorekta Jakuba Skrzywanka i współautorów: Ostapa Junko, Amelii Karwackiej, Jagody Klimkowskiej, Kai Sienkiewicz, Natalii Wrońskiej, Aleks Ślązak Zosi Mińkowskiej; Boleścinki polskie. Śpiewnik Lidii Amejko; Czy wiesz, kto mieszka pod ósemką? Szymona Jachimka; Dialogi o gwałcie Bartosza Żurawieckiego; Dzikie dzieci Magdy Żarneckiej i Przemysława Jaszczaka; Edukacja seksualna Michała Buszewicza; Hermaszewski. Ballada kosmiczna Jarosława Jakubowskiego; INKA. Zakazany owoc Michała Lachmana; Jeszcze nikt nie umarł Michała Kaźmierczaka; Jeszcze tu jesteś Maliny Prześlugi; List do Eileen Marcina Teodorczyka; Ludowa historia Polski Wery Makowskx i Piotra Pacześniaka; Madagaskar. Horror metafizyczny Magdaleny Drab; Michał Michała Kurkowskiego; Musicale kwantowe Mateusza Pakuły; Nie jestem twoją córką Mieszko Zuzanny Bojdy; Niemęski. Dramat na (nie)jednego aktora Darii Kubisiak; Nikt. Trening pamięci Agnieszki Charkot; Oczy motyla Karoliny Fortuny; Pieśni piekarzy polskich Mariusza Gołosza; Przytul mnie Marka Branda; rEwolucja Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka; Ruiny Europy Marzeny Sadochy; Samotność przestrzeni: Because I could not stop for Death Pauliny Eryki Masy; Sandwichman Artura Pałygi; Stalowy Wilk Katarzyny Matwiejczuk; Szkieletanny Katarzyny Mazur-Lejman; TARGOWICA święto narodowe Andrzeja Błażewicza i Pawła Sablika; To nie jest twoje miejsce. Przypadek Rywki Profitkier Piotra Rowickiego; Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979 Magdy Fertacz; W patriarchacie krwawię na niebiesko Lidii Karbowskiej; Wagony, wagony Łukasza Staniszewskiego; Walentyna, czyli death on Mars Łukasza Zaleskiego; Z jednej tkaniny Darii Sobik i Mariusza Gołosza; Zdjęcie rodzinne Zofii Szewczyk Miłosza Mieszkalskiego.
Spośród powyższych tytułów Kapituła GND w składzie: Justyna Jaworska, Piotr Dobrowolski, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek i Jerzy Stuhr, wybierze maksymalnie pięć tytułów, nominowanych do finału. Nazwiska finalistów poznamy w drugiej połowie maja.
Rozstrzygnięcie konkursu przez wyłonienie laureata 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej planowane jest na 1 października 2022 roku. Podczas uroczystej gali do rąk zwycięzcy trafi statuetka oraz 50 tysięcy złotych.
W tygodniu poprzedzającym galę planowane są czytania/pokazy warsztatowe sztuk nominowanych do finału konkursu oraz rozmowy z autorami sztuk, prowadzone przez Łukasza Drewniaka.
W ubiegłym roku Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna przyznana została sztuce „I tak nikt mi nie uwierzy” Jolanty Janiczak.
Wszelkie informacje o wynikach kolejnych etapów konkursu będą publikowane na stronie www. gnd.art.pl, a także na stronie Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni – www.teatrgombrowicza.art.pl.
***
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 roku, jako rozwinięcie i uzupełnienie powołanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna jest konkursowym przeglądem najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Oba przedsięwzięcia są elementami jednego, wspólnego, najbardziej prestiżowego w Polsce projektu promocji i popularyzacji polskiej dramaturgii współczesnej.
Oba podejmują próbę zdiagnozowania współczesnego dramatu polskiego i odpowiedzi na pytania:- Jaką wizję świata odsłania nam dzisiejszy teatr, jakich dotyka problemów, jaki obraz Polski i jej mieszkańców prezentuje widzom i jakimi środkami to czyni?
***
Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie laureata GND odbędzie się w dniach: 27 września – 1 października 2022, a nie jak planowano w maju. Powodem przesunięcia terminu są poszukiwania przez organizatora dodatkowych źródeł finansowania, będące konsekwencją ograniczenia dotacji na realizację GND i związanego z nią Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Jako organizatorzy, liczymy bardzo na pozytywne rozstrzygnięcie odwołania, złożonego do MKiDN. Uzyskanie dodatkowych źródeł dofinansowania przez organizatora jest warunkiem koniecznym, aby obie imprezy mogły odbyć się w sprawdzonej, dotychczasowej formule.
Międzynarodowy Dzień Teatru 27 marca obchodzony jest od sześćdziesięciu czterech lat. Święto uchwalono w 1961 roku w Helsinkach podczas światowego 9. Kongresu ITI – International Theatre Institute. Data dzienna tego święta jest symboliczna – na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu, które miało miejsce 27 marca 1957 roku.
3 kwietnia o g. 15.00, na antenie RADIA KASZËBË, reżyser Krzysztof Babicki i autor muzyki Marek Kuczyński opowiedzą o pracach nad kwietniową premierą „Żeglarza” Jerzego Szaniawskiego na „Darze Pomorza”.
Newsletter
Pliki cookies
Używamy plików cookies w celu dostosowania zawartości strony do Twoich preferencji i zapewnienia lepszych doświadczeń. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce dotyczącej cookies.
Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookies lub wybrać konkretne klikając w ustawienia.
Przeczytaj naszą politykę cookie