JUBILEUSZ 60-LECIA PRACY ARTYSTYCZNEJ EUGENIUSZA KUJAWSKIEGO

Teatr Miejski w Gdyni z przyjemnością informuje, że 24 marca 2018 roku pan Eugeniusz Krzysztof Kujawski rolą Dyrektora Finansowego Teatru w spektaklu „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa świętować będzie jubileusz 60-lecia pracy artystycznej.
Mamy nadzieję, że ten wieczór stanie się okazją, by złożyć na jego ręce najserdeczniejsze gratulacje oraz wyrazy najwyższego uznania dla osiągnięć artysty na teatralnych scenach i filmowych planach. Jubilatowi życzymy niesłabnących sił twórczych, wielu nowych sukcesów artystycznych, samorealizacji i zadowolenia z obranej drogi życiowej.

EUGENIUSZ KRZYSZTOF KUJAWSKI (ur. 16 grudnia 1936 w Gdańsku)

Rodowity gdańszczanin. Od sześćdziesiąt lat na scenach polskich teatrów, m.in. w: Koszalinie (Bałtycki Teatr Dramatyczny), Gorzowie Wielkopolskim (Teatr im. Osterwy), Bydgoszczy (Teatr Polski), Wrocławiu (Teatr Współczesny i Teatr Polski) i oczywiście w Gdyni (Teatr Miejski od 1999 roku). Miał 19 dyrektorów, z czego 9 we Wrocławiu.

Ponad dwieście ról teatralnych i blisko sto ról filmowych (m.in. w serialach: „Czarne chmury”, „Stawka większa niż życie”, „Znak orła”, „Blisko, coraz bliżej”, „Pogranicze w ogniu”, czy u Kazimierza Kutza w „Na straży swej” oraz „Sława i chwała”). W rozmowie z Janem Bończą-Szabłowskim wspomina: – Kiedy w jednym z wywiadów oświadczyłem, że nie będę już przyjmować ról niemieckich żołnierzy, otrzymałem list następującej treści: „Niech pan tego nie robi, bo my lubimy, kiedy pana nie lubimy”. Ta opinia bardzo mi się podobała („Nie tylko mundur”, Rzeczpospolita nr 260, 05-11-2004).

Debiutował w 1957 roku jako adept w Gdańskim Studio Rapsodycznym,
a aktorski egzamin eksternistyczny zdał dwa lata później (Fortunio
w „Świeczniku” Musseta w reżyserii Joanny Kulmowej).

Stworzył niezapomniane kreacje w przedstawieniach wielu wybitnych reżyserów, m.in. u Kazimierza Brauna (Generał w „Operetce” oraz Adolf i Ksiądz Piotr w „Dziadach”), Tadeusza Aleksandrowicza (Laertes w „Hamlecie” oraz Henryk VI w szekspirowskiej trylogii inscenizowanej po raz pierwszy w Polsce), Romana Zawistowskiego (Riccio w „Marii Stuart”), ponadto u Jacka Wekslera, Helmuta Kajzara, Jerzego Jarockiego, Józefa Szajny, Radosława Piwowarskiego, Waldemara Śmigasiewicza, Anny Augustynowicz, Jana Szurmieja.

Odznaczony szeregiem nagród, m.in. Nagrodą Artystyczną Wojewody Wrocławskiego, Brązową Iglicą, Nagrodą Towarzystwa Miłośników Wrocławia oraz odznaczeniem dla Zasłużonego Działacza Kultury. Laureat Nagrody Artystycznej Prezydenta Gdyni GALION 2011 za całokształt dokonań twórczych.

Tylko w naszym teatrze, stworzył wiele niezapomnianych kreacji, m.in. w spektaklach: „Operetka” (Profesor), „Trans-Atlantyk” (Ojciec) Witolda Gombrowicza w reż. Waldemara Śmigasiewicza, „Niespodziewany koniec lata” (Pan B) tegoż reżysera, „Anioł zstąpił do Babilonu” (Akki), „Romeo i Julia” (Capuletti), „Mewa” (Ilja Szamrajew) w reżyserii Julii Wernio, „Śmierć komiwojażera” (Charley) w reż. Adama Ferencego, „Klatka wariatek (Dindon) w reż. Macieja Korwina, w autorskiej sztuce Ingmara Villqista „Kompozycja w słońcu” (Pan Heizig). Obecnie możemy go zobaczyć m.in. jako Komentatora w „Idąc rakiem”, jako Apolinarego Kosińskiego w „Być jak Krzysztof Krawczyk”, Johanna Ludwiga Heiberga w „Z życia glist”, Doktora Spivey’a w „Locie nad kukułczym gniazdem”, czy Admirała w „Kursku”.

Mistrz scenicznego wyrazu, uosobienie klasy i talentu, a ten ostatni jak wiadomo był i pozostanie darem, za który odpowiadają wszyscy, choć otrzymuje go tylko jednostka. Cieszymy się, że talent Eugeniusza Kujawskiego dziś błyszczy na naszej scenie…

Galeria

Najnowsze aktualności