Ostatni dzień R@Portu – 16 maja (sobota)

Ostatni dzień R@Portu – 16 maja (sobota)

SZTUKA XX WIEKU: REAKTYWACJA

Nowy nurt festiwalu prezentuje reinterpretacje dramatów z kanonu literatury XX wieku, zrealizowane przez młodych reżyserów w formie pokazów warsztatowych

Wariacje na temat „Terrorystów”
według Ireneusza Iredyńskiego

W środkowoamerykańskim państewku wybucha rewolucja. Światowej sławy dziennikarka przybywa, by nagrać wywiad z jej przywódcą. Od tego wywiadu zależy, po czyjej stronie opowie się cywilizowany świat…
Wariacje na temat „Terrorystów” poświęcone są zagadnieniu autocenzury rozumianej jako jeden z podstawowych mechanizmów umożliwiających funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Wykonawcy odegrają tę samą sekwencję scen z dramatu Iredyńskiego kilkakrotnie, po każdym przebiegu usuwając z niej niewygodne elementy: niepoprawne politycznie, w sposób niezamierzony śmieszne czy też zbyt osobiste. Każda wariacja jest więc pochodną poprzedniej, krótszą i uboższą o kilka (na pozór drobnych) szczegółów. Żelazna konsekwencja, z jaką realizowana jest strategia pozbywania się lub maskowania ryzykownych treści, prowadzi do całkowitego unicestwienia prowadzonej narracji. Być może jednak na jej gruzach narodzi się nowy sens?

Reżyseria: Wojciech Pitala (AT Warszawa)
Obsada: Lidia Sadowa, Mateusz Ławrynowicz, Damian Łukawski, Jarosław Sacharski, Arkadiusz Smoleński

Koniec półświni
według Helmuta Kajzara

Sztuka Koniec półświni Kajzara, inkrustowana fragmentami Gwiazdy tego samego autora oraz wyimkami z autentycznych wywiadów, artykułów, blogów, wypełnia monolog współczesnej celebrity – gwiazdy ogarniętej obsesją własnej osoby, zaszczutej przez plotkarskie portale internetowe i prasę brukową. Trzy aktorki kreują jedną postać, przejmując rolę niczym w sztafecie. Każda z nich uwydatnia inne cechy bohaterki, ale dopiero połączenie wszystkich trzech wcieleń tworzy jej pełny obraz.
Spektakl ukazuje problem utraty tożsamości osób publicznych w tyglu kultury masowej. Gwiazdorstwo, które jest zjawiskiem społecznym, staje się nagle problemem jednostki. Kobieta traci poczucie rzeczywistości – fikcja tworzona przez media jest dla niej równie wiarygodna, co fakty.

Reżyseria: Agata Puszcz (AT Warszawa)
Obsada: Ewa Kania, Lidia Sadowa, Irena Sierakowska

Specjalne podziękowania dla dziekana Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie – Jarosława Kiliana.

16 maja (sobota), godz. 12.00
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

R@PORT EUROPA

TEATR POLSKI we Wrocławiu
Werner Schwab
PREZYDENTKI
w przekładzie Moniki Muskały

Genialne przedstawienie Krystiana Lupy według sztuki skandalizującego „ojca” dzisiejszych brutalistów Wernera Schwaba, której za życia autora nie chciał wystawić żaden austriacki teatr. Opowieść o trzech kobietach, których świat zamyka się między wspomnieniami o przeszłości, dewocją, telewizorem i upokarzającą pracą. Należą do tej warstwy społecznej, której na co dzień wolimy nie widzieć. Życie wewnętrzne mają nikłe, wspomnienia jałowe, język wulgarny i kaleki, a horyzont myślowy wyznaczony przez drobnomieszczańską rutyną i prymitywne okrucieństwo. Żyją marzeniami, a utrata kontroli nad iluzją prowadzi je do zbrodni. Intensywne przeżycie teatralne, mocą dorównujące antycznej tragedii.

Opracowanie tekstu, reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Krystian Lupa
Premiera: 17 września 1999

Obsada:
Erna: Bożena Baranowska
Greta: Halina Rasiakówna
Mariedl: Ewa Skibińska
Dziewica Maryja: Aldona Struzik

16 maja (sobota) godz. 19.00
Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena
Czas trwania: 100 minut bez przerwy

Spotkanie z zespołem aktorskim spektaklu „Prezydentki” 16 maja o godzinie 16.00 w Teatrze Miejskim w Gdyni

Najnowsze aktualności