R@Port – 13 maja

R@Port – 13 maja (środa) KINOTEATR
godz. 10.00
DKF Żyrafa, ul. Waszyngtona 1

TEATR TELEWIZJI
BŁĄDZENIE
Reżyseria: Jerzy Jarocki

na podstawie utworów Witolda Gombrowicza

Zbudowana z mozaiki tekstów Gombrowicza sceniczna opowieść poświęcona jest duchowej biografii autora „Iwony, księżniczki Burgunda”. Jerzy Jarocki, wybitny inscenizator dwudziestowiecznych dramatów, w starannie dobranych fragmentach Gombrowiczowskich dzieł szuka śladów jego zmagań z własną tożsamością, świadectw dramatycznej walki o prawo do suwerennego wyboru swych postaw, sądów, przekonań, prezentuje zapiski z batalii pisarza o godne miejsce dla własnego „ja” pomiędzy ludźmi.
Prapremiera teatralnej wersji spektaklu odbyła się w maju 2004 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie.

WSTĘP WOLNY

R@Port – 13 maja PERFORMING LECTURE
13 maja (środa), godz. 14.00
Klub UCHO, ul. św. Piotra 2

Forma parateatralna, która łączy rodzaj szkicu scenicznego (zainscenizowanego/ PERFORMATYWNEGO czytania) z elementem wykładu (LECTURE), odsłaniającego projekt teatralny przedstawianego dzieła.

Józef Jarema
BOMBAY-CHICAGO/ CHICAGO-BOMBAY

Sztuka Józefa Jaremy to prawdziwe „znalezisko”. Zagrana tylko raz w krakowskim teatrze Cricot w 1934 roku (pod tytułem Zielone lata), w nowej wersji, zredagowanej na podstawie tekstu francuskiego z lat 1967-1968, nie została nigdy wystawiona (mimo rekomendacji samego Gombrowicza, który był wielkim admiratorem tego tekstu).
Rzeczywistość lat 30. miesza się w tej sztuce z rzeczywistością lat 60. Wedle słów autora, Bombay-Chicago to manifestacja TEATRU INTEGRALNEGO, którego jedyną „zawartością” jest czysta teatralność. „Chodzi o to, by stworzyć jeden po drugim obrazy zderzające się, nakładające się nie jak ciąg anegdot, lecz zgodnie z logiką teatru, z rygorystycznym stawaniem się spektaklu audiowizualnego”. Efektem ma być zdarzenie teatralne, w trakcie którego zmysły widza poddane zostaną nieustającej transformacji, w pragnieniu DOJŚCIA DO GRANICY – „przekroczenia indywidualnych granic postrzegania i świadomości”.

Reżyseria: Piotr Kruszczyński
Opieka scenograficzna: Jola Łobacz
W projekcie biorą udział: Paweł Czajka, Karol Drzewoszewski, Anna Duk, Magdalena Jadowska, Paweł Kubat, Paweł Mielewczyk, Piotr Plichta, Damian Sienkiewicz, Marta Uszko, Michał Zacharek.

Dziękujemy dyrektorowi Teatru Muzycznego w Gdyni Maciejowi Korwinowi za pomoc w realizacji projektu.
WSTĘP WOLNY

R@Port – 13 maja PREZENTACJE KONKURSOWE

13 maja (środa) godz. 16.00
Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena
Czas trwania: 120 minut bez przerwy

BAŁTYCKI TEATR DRAMATYCZNY IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO w Koszalinie

Artur Pałyga
WODZIREJ. KOSZALIN KULTURKAMPF
wg scenariusza Feliksa Falka

Sztuka została zainspirowana filmem „Wodzirej” Feliksa Falka. Gorzki spektakl o dzisiejszym społeczeństwie, które w imię kariery i dóbr materialnych czyni z człowieka i relacji międzyludzkich towar. Główny bohater – Danielak jest produktem dzisiejszego społeczeństwa – zdegenerowanego i pozbawionego elementarnej etyki. W twarzy Danielaka odbijają się twarze naszych dzisiejszych elit i słabości nas wszystkich.

Reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak
Scenografia i kostiumy: Matylda Kotlińska
Efekty wizualne i reżyseria światła: Janusz Turkowski
Choreografia : Arkadiusz Buszko
Utwór ROMEK SONG, muzyka i tekst: Krzysztof Czeczot
Prapremiera: 29 marca 2008

Obsada:

Ula Miziała, Krystyna Myśliwiec-Zajączkowska, Sekretarka: Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska
Romek Zaradny: Artur Paczesny
Janusz Kobus, Ryszard Wołyniec, Jarosław Zielony: Jacek Zdrojewski
Tomasz Danielak: Robert Zawadzki (gościnnie)
Czesław Lasota, Krystian Mejer: Wojciech Rogowski (gościnnie)

13 maja (środa) godz. 18.30
Teatr Muzyczny Gdynia, Duża Scena
Czas trwania: 120 minut bez przerwy

TEATR ŁAŹNIA NOWA w Krakowie

Artur Pałyga
WSZYSTKIE RODZAJE ŚMIERCI
na podstawie „Siddharthy” Hermanna Hessego

W swoim najnowszym spektaklu Paweł Passini, podążając tropem indyjskiej opowieści Hermanna Hessego, zadaje pytanie o to, czym dzisiaj dla ludzi z Zachodu jest podróż na Wschód. Transplantolog po wykonaniu kolejnej operacji przeszczepu serca zaczyna zastanawiać się nad granicą dzielącą życie od śmierci. W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie wyrusza w podróż do Indii, która ma mu pomóc w przezwyciężeniu egzystencjalnego kryzysu.

Reżyseria: Paweł Passini
Scenografia: Małgorzata Szydłowska
Konsultacja choreograficzna: Zuzanna Adamkiewicz
Muzyka: Daniel Moński, Paweł Passini i Denis Kolokol
Prapremiera: 30 stycznia 2009
Pokaz przedpremierowy 7 grudnia 2008 w ramach Festiwalu Boska Komedia

Obsada: Zbigniew Kowalski, Maciej Wyczański, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Kamila Puciłowska, Marzena Gorska, Iga Załęczna, Aleksandra Szczygielska, Tomasz Sobczak, Kamil Pecka, Paweł Stankiewicz

13 maja (środa) godz. 21.00
Teatr Wybrzeże Gdańsk, Scena Malarnia

TEATR WYBRZEŻE w Gdańsku

Bartosz Frąckowiak
KSIĄDZ H., CZYLI ANIOŁY W AMSTERDAMIE
na podstawie „Księdza Heleny” i „Ostatniego zlotu aniołów” Mariana Pankowskiego

Rok 2019, w szemranej dzielnicy Amsterdamu księdzem zostaje kobieta. Ma zmierzyć się z problemami ludzi marginesu, światem w stanie kryzysu, w którym dawne role społeczne już nie obowiązują, a nowe jeszcze się nie wykształciły. Jej ewangelizacyjny i polityczny projekt – interesująca i pociągająca mieszanka chrześcijaństwa z lewicowością – ponosi jednak klęskę. Dlaczego, skoro wydaje się adekwatną odpowiedzią na problemy współczesnego świata? Na ile wpłynęła na to jej bliska relacja z Mężczyzną – gwałcicielem, który nie rozumie, że „intensywność nie musi być gwałtem” – a na ile błędnie wybrane środki? A może coś jeszcze? W spektaklu – wprowadzony na zasadzie „teatru w teatrze” – odbędzie się też ostatni zlot aniołów, które spotkają się, by podsumować losy świata, zabawić się w poetycki slam, opowiedzieć heretycką i apokryficzną historię Sodomy, popolitykować i poerotyzować sobie trochę rubasznie, a trochę na serio. Matka Boska w tym świecie zdegradowanej wyobraźni religijnej, to albo „wyoutowane z realu” żeńskie bóstwo, bezsilne i bezpłodne – wbrew polskiej tradycji myślenia o Niej – albo sentymentalna, oszukana figura – Matka Boska-gadżet – której zadania ograniczone zostały do sfery konsumpcyjnej. Czy coś zdoła wybudzić ją z letargu? Czy kobiecość odnowi religię i wspólnotę?

Reżyseria: Bartosz Frąckowiak
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Krzysztof Kaliski i Michał Fetler
Reżyseria światła: Wojciech Puś
Choreografia: Iwona Pasińska

Prapremiera: 13 maja 2009

Obsada:
Gerda de Stuip, Małgorzata: Katarzyna Kaźmierczak
Anna van Prium, Dorota: Anna Kociarz
Lieve: Emilia Komarnicka
Ksiądz Helena: Anita Sokołowska (gościnnie)
Sekretarz, Architekt: Jacek Labijak
Biskup: Cezary Rybiński
Mężczyzna: Marek Tynda
Matka Boska: Iwona Pasińska

godz. 23.00
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Dyskusja Fałszerze wyobraźni – spotkanie z twórcami prezentowanych 13 maja spektakli, prowadzone przez Annę R. Burzyńską i Jarosława Wójtowicza

Najnowsze aktualności