R@Port PROLOG 9-10 maja II FINAŁ GDYŃSKIEJ NAGRODY DRAMATURGICZNEJ

R@Port PROLOG 9-10 maja
II FINAŁ GDYŃSKIEJ NAGRODY DRAMATURGICZNEJ

Marek Pruchniewski i Marek Wortman
NASZ SYN
Reżyseria: Wojciech Pitala (AT Warszawa)

Sztuka „o dramacie rodzicielstwa, o upadku i rozpadzie rodziny”. Historia niechcianego zabójstwa, popełnionego przez młodego mężczyznę bez życiowych perspektyw, została przez autorów wpisana w kategorie tragicznej winy i kary. Etyczny aspekt zbrodni ogniskuje w sobie postać Matki, która wchodzi mimowolnie w rolę prokuratora i sędziego własnego syna. Jednowątkową akcję sztuki, w której sucho zreferowany plan zdarzeń kontrastuje z dramatyzmem wojny, jaka toczy się w sumieniach mordercy i jego rodziców, budują krótkie, minimalistycznie skonstruowane sceny i równie oszczędny dialog.

Marek Pruchniewski (1962)
Dramatopisarz, scenarzysta, autor słuchowisk radiowych. Ukończył studium oligofrenopedagogiki w Poznaniu. Obecnie związany ze Szkołą Laboratorium Dramatu w Warszawie. Autor sztuk: Paryż, Armia, Historia noża, Pielgrzymi (w scenicznej wersji Pawła Kamzy, zrealizowanej w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy, sztuka nosiła tytuł Wesele raz jeszcze), Łucja i jej dzieci (jej telewizyjna wersja w reżyserii Sławomira Fabickiego zdobyła Grand Prix IV Festiwalu Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – 2004”), Wesołe miasteczko – prawie bajka. Ostatnia jego sztuka Moja wina została nominowana do finału pierwszej edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2008). Jest też współautorem scenariuszy filmów: Z odzysku Sławomira Fabickiego (polskiego kandydata do Oscara w roku 2006, nominowanego również do Europejskiej Nagrody Filmowej) oraz Moja krew Marcina Wrony.

Marek Wortman (1941)
Absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i łódzkiej Filmówki. Reżyser teatralny i filmowy, scenarzysta, autor słuchowisk. Zrealizował między innymi filmy: Opowieść, Gdzie jest bohater, Próba ognia, Biała gorączka, Obcy w domu, Wielki wóz, Mefisto walc. Pracuje również dla teatru, gdzie wyreżyserował między innymi Białe noce Dostojewskiego, Przerżnąć sprawę Mameta oraz Śmierć i dziewczynę Dorfmana.

9 maja (sobota), godz. 15.00
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Szymon Bogacz
W IMIĘ OJCA I SYNA

Reżyseria: Adam Biernacki (AT Warszawa)

Dramat intymny, rozpisujący na szereg wizyjnych obrazów i subiektywnie zrelacjonowanych sytuacji introspekcję, jakiej dokonuje bohater w reakcji na śmierć niewidzianego od lat Ojca. Wędrówkę synowskiego Ja przez krajobraz własnej pamięci i wyobraźni organizuje osobliwa statystka liczb porządkujących życie bohatera oraz historia symbolicznego długu, jaki ojciec zaciąga. Zanurzony w swoim wewnętrznym świecie Ja próbuje zrozumieć emocjonalne podłoże konfliktu z kochanym i kochającym rodzicem, a jednocześnie w serii spóźnionych, wyimaginowanych rozmów z Nieobecnym dokonać niemożliwego, czyli odbudować bezpowrotnie zerwaną więź.

Szymon Bogacz (1976)
Nauczyciel muzyki, projektant wnętrz, copywriter. Jako trębacz współpracował z wieloma orkiestrami, między innymi z Filharmonią Narodową, Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Debiutował sztuką Stosunki damsko-męskie, wystawioną w Teatrze Zakład Krawiecki we Wrocławiu (2006). Napisał między innymi: Wariacje międzyludzkie, słuchowisko Trzech mężczyzn w różnym wieku, Trójkąt, (Nie)ludzkie dzienniki (zakwalifikowanie do półfinału pierwszej edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną 2008), Dekonstrukcja. Tworzy scenariusze filmowe (13 procent) oraz projekty teatralne (Casting na nowych znajomych, Artmania). Jest autorem blisko pół tysiąca opowiadań, które opublikował w „Broszurze Literackiej”, miesięczniku „Arszenik”, „Apeiron Magazine” oraz na portalu internetowym opowiadania.pl. Wkrótce w wydawnictwie WAB ma ukazać się jego książka Koło kwintowe.

9 maja (sobota), godz. 16.45
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Mariusz Bieliński
NAD
Reżyseria: Karolina Maciejaszek

Siła wykreowanych w sztuce sytuacji scenicznych tkwi w ich wielowymiarowości, wzmocnionej przez symbolikę biblijną, która odrywa je od realistycznej wykładni. Punktem wyjścia jest historia Jakuba, który przed piętnastu laty został skazany za bestialskie zabicie sąsiadki. Mimo anulowania wyroku bohater nie może rozpocząć nowego życia, gdyż obsesyjnie powraca do przeszłości.
Autora interesuje nade wszystko psychologiczny wymiar sytuacji skazania, społeczne napiętnowanie, które trwa nawet po wyjściu na wolność, doświadczenie ograbienia z całego dotychczasowego życia. Wreszcie – to może najważniejsza z podjętych w sztuce kwestii – problematyczny splot winy i niewinności, który znajduje swoje dopełnienie w zamordowaniu ojca, który przed laty oskarżył syna o okrutną zbrodnię.

Mariusz Bieliński (1968)
Ukończył Studio Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz Wydział Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie (bez dyplomu). Jako etatowy asystent reżysera w Teatrze Narodowym w Warszawie współpracował z Jerzym Grzegorzewskim, Kazimierzem Kutzem, Kazimierzem Dejmkiem, Tadeuszem Bradeckim, Maciejem Prusem, Janem Englertem. Był asystentem reżysera i reżyserem montażu kilku seriali telewizyjnych (Miodowe lata, Camera Café, Dziupla Cezara). Współreżyserował spektakl Czego nie widać w Teatrze Powszechnym w Warszawie (z Juliuszem Machulskim) oraz film Hania (z Januszem Kamińskim). Jest również współautorem scenariusza serialu kryminalnego Twarzą w twarz (pierwsza seria) i serialu Pitbull (pierwsza i trzecia seria). W 2008 roku zdobył nagrodę główną Międzynarodowego Festiwalu Scenarzystów Interscenario we Wrocławiu za tekst Dziesięć.
Jest autorem sztuk: Cicho (premiera w Teatrze Polskim we Wrocławiu w reżyserii Aldony Figury i w Teatrze Telewizji w reżyserii Adama Guzińskiego), Między, Dawaj (premiera w Teatrze Powszechnym w Radomiu w ramach festiwalu „Radom Odważny”) oraz słuchowiska Księga psa wyemitowanego w radiowej „Trójce”. W 2007 roku jego sztuka Mrok zdobyła główną nagrodę w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą i twórczością Jana Pawła II, rok później powstała jej wersja sceniczna, zrealizowana w ramach Studia Dramatu Teatru Narodowego w Warszawie.

9 maja (sobota), godz. 18.30
Teatr Miejski, Mała Scena

Jakub Roszkowski
MORZE OTWARTE
Reżyseria: Agata Puszcz (AT Warszawa)

W życiu Mężczyzny i Kobiety pojawia się młody Chłopak. Bezdzietna para, pokonana przez wszechogarniającą rutynę, rozpoczyna z nim wielopiętrową grę, w której scenariusze małżeńskiej zdrady nakładają się na obrazy rodzicielskiej miłości. Bohaterowie rozgrywają kolejne sceny ze swojego życia niczym psychodramę, w której trudno odróżnić prawdziwe zdarzenia od fałszu, oddzielić to, co wynika z rzeczywistej tęsknoty i niespełnienia od samooszustwa. Sztuka, w której wszystko „dzieje się” w słowach bohaterów, zbudowana jest na dwóch rodzajach dialogu. Niektóre z nich relacjonują wydarzenia z oddali, tworzą czasowy dystans, inne zaś zrywają z tym zapośredniczeniem, są zanurzone w sytuacji, osadzone w teraźniejszości zdarzeń. To dwie osobne konwencje sceniczne dodatkowo podkreślają rozbudowaną teatralność utworu, przyzwalając na jego różne interpretacje.

Jakub Roszkowski (1984)
Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie (specjalizacja: dramaturg teatru). W szkole teatralnej współtworzył spektakle: Kapelusz pełen deszczu Michaela Vincente Gazzo, Elektra-twarze wg tekstów Hugo von Hoffmasthala i Marguerite Yourcenar (oba w reżyserii Krzysztofa Globisza) oraz Drugi upadek albo Godot akt III w reżyserii Jacka Jabrzyka. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2007 roku pracuje jako dramaturg w Teatrze Wybrzeże, gdzie współtworzył spektakle Blaszany bębenek wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, Zwodnica Middletona i Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego; Portret Doriana Graya Oscara Wilde’a w reżyserii zespołowej oraz – jako tłumacz – Słodki ptak młodości Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Jest również autorem adaptacji Płatonowa Antoniego Czechowa do spektaklu Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Dramat Morze otwarte jest jego debiutem dramaturgicznym.

10 maja (niedziela), godz. 15.00
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Zyta Rudzka
ESKIMOS W PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ

Reżyseria: Weronika Szczawińska (AT Warszawa)

Nostalgiczne epitafium dla PRL-owskiej wersji dobrobytu, wypartej przez drapieżne prawa i priorytety epoki wolnego rynku. Prywatna ferma lisów, leżąca na nadmorskim klifie przeznaczonym pod budowę nowej drogi – niegdyś kwitnący, a obecnie plajtujący biznes – skazuje owdowiałą właścicielkę i garstkę zrezygnowanych pracowników na radykalną zmianę dotychczasowego życia. Modne niegdyś futra nie mają wzięcia, fermę atakują Obrońcy Futerek, a obok warczą buldożery budujące krajową dwójkę. Dla tych, którzy oddali temu miejscu swą młodość i wszystkie siły, nieuchronność jego likwidacji ma jednak wymiar klęski nie tylko ekonomicznej. Realistyczny plan zdarzeń przenika się z sekwencjami symbolicznymi, w których ożywa przeszłość i niespełnione marzenia bohaterów sztuki.

Zyta Rudzka (1964)
Poetka, pisarka, pracuje jako psycholog. Jest absolwentką Wydziału Psychologii Akademii Teologii Katolickiej. Debiutowała w 1989 roku arkuszem poetyckim Ruchoma rzeczywistość. Opublikowała między innymi powieści: Białe klisze, Uczty i głody, Pałac Cezarów, Mykwa, Ślicznotka doktora Josefa,. Jest laureatką Europejskiej Nagrody Radia Deutsche Welle, Nagrody im. Jarosława Iwaszkiewicza, Nagrody im. Stanisława Piętaka. Jej książki tłumaczono na język niemiecki, chorwacki i francuski. Jest również autorką sztuk teatralnych: Seks, chemia i latanie, Cukier Stanik (nominowana do finału pierwszej edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną) oraz Fastryga.

10 maja (niedziela), godz. 16.45
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Debata z udziałem dramaturgów i członków Kapituły GND
10 maja (niedziela) godz. 18.30
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Najnowsze aktualności