Andrzej Redosz
Andrzej Redosz (30.12.1952 – 10.10.2015)
Debiutował w Lublinie w latach 70. XX wieku w studenckim Teatrze Gong. W latach 1977-1982 związany był z Teatrem im. Juliusza Osterwy Lublinie. W 1983 roku – już po eksternistycznym egzaminie aktorskim – wyjechał do Radomia, gdzie pracował w Teatrze im. Jana Kochanowskiego do roku 1992, później były teatry w Częstochowie, Wałbrzychu i powrót do Lublina w 1995 roku. Od 1 września 2011 jest aktorem Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni.
Ważniejsze role teatralne:
Książę Filip w „Iwonie, księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego Radom, 1985;
Kordian w „Kordianie” Juliusza Słowackiego, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego Radom, 1985;
Pan Młody w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego Radom, 1987;
Twardosz w „Dożywociu” Aleksandra Fredry, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego Radom, 1991;
Sir Andrzej Chudogęba w „Wieczorze Trzech Króli” Williama Shakespeare’a, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 1997;
Hula-Bula w „Zaczarowanej królewnie” Artura Oppmana, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 1998;
Harpagon w „Skąpcu” Moliera, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2000;
Ojciec Laurenty w „Romeo i Julii” Williama Shakespeare’a, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2003;
Profesor w „Operetce” Witolda Gombrowicza, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2003;
Kiri-Kuki, Wasilij Arturycz Dymogacki (Jules Verne) w „Szkarłatnej wyspie” Michaiła Bułhakowa, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2004;
Poloniusz w „Hamlecie” Williama Shakespeare’a, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2004;
Ojciec w „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenki, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2005;
Pani Pernelle w „Tartuffe albo Szalbierzu” Moliera, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2010;
Leonato w „Wiele hałasu o nic” Williama Shakespeare’a, Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin, 2011;
Odznaczenia:
2001 – Zasłużony Działacz Kultury
2005 – Srebrny Krzyż Zasługi
2015 – Nagroda Dyrektorów Teatru Miejskiego w Gdyni z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru – za zaangażowanie z jakim podchodzi do każdej składanej na jego ręce roli, zarówno scenicznej, jak i roli asystenta reżysera, która prócz artystycznych, wymaga także umiejętności panowania nad chaosem. Za niezwykłą charyzmę, rozbrajające poczucie humoru, otwartość i niezłomność które są imponujące i powodują, że każda jego kreacja staje się jakością samą w sobie.