Grażyna Kania
(ur. 1971)
Reżyserka teatralna. Jest absolwentką wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1997) i wydziału reżyserii Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch w Berlinie (2001).
Od 1999 roku Grażyna Kania reżyseruje w Niemczech i od 2002 w Polsce, gdzie zrealizowała m.in.: „Beczkę prochu” Dejana Dukovskiego w gdańskim Teatrze Wybrzeże, za którą otrzymała III nagrodę na Festiwalu Teatralnym „Kontakt” w Toruniu, w Teatrze Polskim w Poznaniu polską prapremierę „Krwi” Sergi Belbela, w Teatrze Wybrzeże wyreżyserowała kolejną prapremierową sztukę Sergi Belbela „Czułostki”, w TR Warszawa zrealizowała „Zimę” Jonna Fosse, „Woyzecka” Georga Büchnera w Teatrze Polskim we Wrocławiu, oraz w Teatrze Polskim w Bydgoszczy „Motortown“ oraz „Nordost“, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie „Wiara Nadzieja Miłość“ oraz wielokrotnie nagradzany spektakl „Blackbird“ Davida Harrowera.
W Niemczech realizowała m.in: „Wszędzie w wannie, gdzie nie ma wody” Gesine Danckwart oraz „Ocaleni“ Edwarda Bonda w Teatrze Maksyma Gorkiego w Berlinie, w Niemieckim Teatrze Narodowym w Weimarze „Pułkownika Ptaka” Christo Bojczewa, „Don Juan powraca z wojny” Ödöna von Horvátha, „Dom Bernardy Alba“ Federico Garcia Lorci, „Upiory“ Henryka Ibsena, „Intrygę i miłość Friedricha Schillera. Zrealizowała ponadto „Norway.today” Igora Bauersima w Theater in Dessau oraz „Kobieta z morza” Henryka Ibsena w Stadttheater in Konstanz, „Bóg wojny“ Yasminy Rezy, „Timm Thaler albo sprzedany uśmiech“ w teatrze dla dzieci i młodzieży Theater an der Parkaue w Berlinie, oraz „Szklaną menażerię“ Tennesseey Williamsa w Rheinisches Landestheater w Neuss.