Katarzyna Deszcz

Katarzyna Deszcz. Absolwentka Wydziału Prawa UJ oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie.
W latach 1982-2003 prowadziła (wspólnie z Andrzejem Sadowskim) Teatr Mandala, w którym zrealizowała wiele swoich autorskich projektów artystycznych prezentowanych na setkach scen teatralnych w kraju i za granicą. W teatrze repertuarowym reżyseruje od 1991 roku.
Na stałe współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi, realizując głównie teksty klasyczne lub współczesny dramat, zwłaszcza irlandzki i amerykański. Doświadczenia związane z kontaktami z zagranicznymi autorami tekstów zaowocowały powołaniem przez Katarzynę Deszcz programu pomocy warsztatowej i promocyjnej dla polskich dramatopisarzy („Pisanie dla Teatru”).
W 1995 roku podejmuję stałą współpracę z londyńskim teatrem Scarlet, z którym realizuje projekty pokazywane na scenach w Anglii, Irlandii i Szkocji. W 2003 roku na brytyjskim rynku wydawniczym ukazała się biograficzna praca Geraldine Cousin („Recording Woman”) poświęcona jej metodom pracy nad spektaklem teatralnym. Obecnie, jedna z najbardziej prestiżowych uczelni brytyjskich – The Central School of Speech and Drama włączyła jej metodę pracy nad tekstem i warsztatem aktorskim do stałego programu nauczania.
W latach 2003-2006 była Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie.
Na scenach polskich wyreżyserował m.in. „Uzdrowiciela” wg B. Friela, „Na zachód od Shannon” wg Mc Donagha, „Wieczór trzech króli” wg Szekspira (wyróżnienie w konkursie Fundacji Theatrum Gedanense na najlepsze szekspirowskie przedstawienie sezonu 2002/2003 oraz wyróżnienie na międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Londynie), „Królową piękności” z Leenane M. Mc Dongaha, „Pannę Julię” A. Strindberga, „Iwonę, księżniczkę Burgunda” W. Gombrowicza (katowicka „Złota Maska” za reżyserię) „Opowieści Gargantuiczne” A. Sadowskiego wg Rabelais’go, „Pamięć wody” S. Stephenson. TVP pokazała jej „Miłość, która zapala gwiazdy” i „Skarb ze snu”.
Poza reżyserią spektakli, zajmuje sie również pracą pedagogiczną. Od 1992 roku, do dnia dzisiejszego – prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów w różnych centrach teatralnych w Polsce, Anglii, Egipcie, Indiach, Irlandii, Japonii, Niemczech i USA, a w latach 1993-1994 była wykładowcą w Dartington College of Art w Devon (Anglia). Najdłużej współpracowała z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Scenografii (1999 – 2008), gdzie uczyła studentów praktycznego podejścia do zawodu, oraz pracy nad tekstem scenicznym.
Nagrody
Wyróżnienie dla „Wieczoru Trzech Króli” w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie w konkursie Fundacji Theatrum Gedanense na najlepsze szekspirowskie przedstawienie sezonu 2002/2003. Gdańsk 2003
Złota Maska dla reżyserki roku – za przedstawienie „Iwona książniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Katowice 2005
Nagroda Prezydenta Częstochowy. Częstochowa 2006
Złota Maska za najlepszą reżyserię – za przedstawienie „Tańce w Ballybeg” w Teatrze Zagłębia Sosnowcu. Śląsk 2007