Paweł Dobrzycki
Paweł Dobrzycki (ur. 1954). 1980 dyplom Wydziału Architektury Politechniki
Krakowskiej, 1981 dyplom z wyróżnieniem Studium Scenografli ASP w Kra-
kowie (promotorzy Prof. Prof. Lidia i Jerzy Skarżyńscy).
Ponad 250 zrealizowanych scenografii w teatrach w kraju i zagranicą (z reguły projektuje i realizuje także światła). Współpracował z wybitnymi reżyserami: Zygmuntem Huebnerem, Izabellą Cywińską, Heleną Kaut-Howson i Andrew Visnewsky (Wielka Brytania), Yorgosem Kimoulisem (Grecja) Michałem Ratyńskim, Markiem Grzesińskim, Mikołajem Grabowskim, Eugeniuszem Korinem, Krzysztofem Babickim, Tadeuszem Bradeckim, Wojciechem Adamczykiem, Edwardem Wojtaszkiem, Julią Wernio i innymi.
Ważniejsze projekty wystaw scenograficznych
1995 projekt polskiej wystawy narodowej na Praskie Quadriennale Scenografii Światowej PQ’95;
1996 projekt wystawy polskiej scenografii Muzeum Narodowe Budapeszt;
1997 projekt wystawy Andrzeja Majewskiego Muzeum Teatralne Teatr Wielki w Warszawie
2004-2006 wystawy Katedry Scenografii (Teatr Dramatyczny, Galeria Akademii Teatralnej w Warszawie)
Wystawy indywidualne:
1983 Galerie in Zabo Norymberga;
1986 Galeria Inny Świat Kraków;
1987 Galeria Jermołowej, Moskwa;
1988 Galeria Teatru Powszechnego Warszawa;
1989 Galeria Teatru Nowego Poznań;
1990 Galeria Gołogórski Kraków;
1991 Galerie d’Espace Acteur Paryż;
2004 „Sceny teatralne, projekty, szkice, rysunki, obrazy 1979 – 2004” Galeria Wirydarz Lublin,
2005 „Sceny teatralne, projekty, szkice, rysunki, obrazy 1979 – 2005” Galeria Aula ASP w Warszawie,
2005 World Stage Design Toronto (jedyny polski uczestnik) – projekty do „Antygony” Sofoklesa w reż. Yorgosa Kimoulisa, premiera w Epidauros 2001;
2006 „SCENY TEATRALNE projekty, szkice, rysunki, obrazy 1979 – 2005” Muzeum Teatralne Oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Dom pod Krzyżem 2006
Udział w licznych wystawach zbiorowych.
Ważniejsze realizacje architektoniczne:
1990 projekt funkcjonalny zascenia Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie,
1987 projekt adaptacji budynku magazynu na trzecią scenę Teatru Jaracza w Łodzi, 1993 kabiny elektro-akustyczne i toalety głównej sceny oraz Mała Scena Teatru Nowego w Poznaniu, zespół wejściowy,
1999 szatnia i toalety Teatru Miejskiego w Gdyni,
2001 projekt renowacji foyer Teatru im. J. Osterwy w Lublinie;
Liczne recenzje w czasopismach w kraju i zagranicą, artykuły w wydawnictwach polskich wystaw scenografii, w których brał udział (PQ’9 1, PQ’95 i in.).
Ważniejsze nagrody:
1987 za scenografię do „Zorzy” Schaeffera w reż. Izabelli Cywińskiej na Festiwalu Klasyki w Opolu
2005 „Złota Maska” Województwa Górnośląskiego za scenografię do „Trainspottingu” w reż. Michała Ratyńskiego w Teatrze Śląskim w Katowicach
Najważniejsze prace teatralne 1980-1995 (w nawiasie nazwisko reżysera):
dla Teatru Powszechnego w Warszawie: „Kim jest ten człowiek” Tamary Karren,
„Wyjść”’ Marshy Norman (w reż. Zygmunta Hubnera), „Z dystansu” Jandla, „Me-
fisto” wg Klausa Manna, „Gyubal Wahazar” Witkacego, „Mary Stuart” Hildesch-
aimera (wszystkie w reż. Michała Ratyńskiego), „Ciałopalenie” w reż. Władysława Kowalskiego
„Volpone” Ben Jonson’a (Piotr Cieślak), „Ten list napisał do mnie
Fernando Krapp” Tankreda Dorsta (we własnej reżyserii);
dla Teatru Nowego w Poznaniu: „Cmentarze” w/g Hłaski, „Dziewictwo” w/g Gom-
browicza, „Zorza” Schaeffera, „Świętoszek” Moliera (wszystkie w reż. Izabelli Cy-
wińskiej), „Getto” Sobol’a, „Czerwone Nosy” Barnsa, „Crocodilia’ w/g Dostojew-
skiego (wszystkie w reż. Eugeniusza Korina). Ponadto „Drzewo”
w/g Myśliwskiego (K.Nazar), „Ziemia niczyja” Pinter’a (J. Orłowski);
dla Teatru im. Ju1iusza Słowackiego w Krakowie; „Wysocki”’Zawistowskiego (T.
Nyczek), „Burza” Shakespeare’a (J. Goliński), „Dzika kaczka” Ibsena (J. Wernio);
dla Teatru Starego: „Ludzie cesarza” Hubnera (A. Weltchek), „Notatki z podzie-mia” w/g Dostojewskiego (K. Rogosz);
dla Teatru im. Jaracza w Łodzi: „Wesele” Wyspiańskiego, „Gwiazdy na porannym
niebie” Galina, „Ślub” Gombrowicza (B.Hussakowski);
dla Teatru TV: „Nieboska Komedia” Krasińskiego (Z. Heubner) jako asystent L. i J. Skarżyńskich, „Trio absurdalne z księżycem” Szumańskiej TV Kraków (M. Nikodem), „Kandyda” Shaw’a (M. Kochańczyk) TV Gdańsk;
Ponadto: „Czas i pokój” Bodo Straussa dla Teatru Rozmaitości w Warszawie (M.
Ratyński), „Mizantrop” Moliera dla Teatru Miejskiego w Gdyni (J. Wernio), „Dr.
Guillotin” w/g „Dantona” Buchnera dla Teatru Nowego w Warszawie (E. Korin),
„Largo Desolato” Havla dla PWST w Krakowie (J.Goliński),
Scenografie do wszystkich sztuk Gombrowicza: „Operetka” dla Teatru Polskiego
we Wrocławiu (K. Zalewski), „Ślub” dla Teatru Jaracza w Łodzi (B. Hussakowski),
„Iwona, księżniczka Burgunda” dla Teatre Espace Acteur w Paryżu (B. Hussakow-
ski);
Oprócz „Iwony…” do ważniejszych realizacji za granicą należą:
„Tartuffe” Moliera dla Drama Teatru w Omsku na Syberii (we własnej reżyserii),
„Diabły z Loudun” Whiting’a dla Clwyd Theatre Mold w Anglii (H. Kaut-Howson)
spektakl roku Art Award ’92, „Słodki ptak młodości” Williams’a dla Municipal Theatre w Hajfie w Izraelu (H. Kaut-Howson);
„Taniec śmierci” Strindberga, „Z życia glist” Enquist’a, „Szklana menażeria” Williams’a – wszystkie dla Wallgraben Theater Freiburg RFN i w reż. A. Matysiak, „Żegnaj Judaszu” Iredyńskiego dla Teatru Jermolowej w Moskwie (B. Hussakow-ski);
Ważniejsze realizacje oper, wszystkie w reż. Marka Grzesińskiego:
„Faust” Gounoda dla Opery Krakowskiej i Wrocławskiej, „Nabucco” Verdiego,
„Wesele Figara” Mozarta dla Teatru Wielkiego w Poznaniu, „Turandot” Pucciniego dla Opery Novej w Bydgoszczy;
(liczne tourne zagraniczne i udział w festiwalach tych spektakli);
Najważniejsze realizacje ostatnich lat (1996-2006):
1996 – „King Lear” Shakespeare’a, Haymarket Theatre Leicester, Anglia,
„King Lear” Shakespeare’a, Young Vic Theatre Londyn, II wersja,
1997 – „King Lear” Shakespeare’a, The Panasonic Globe Theatre Tokio, III wersja, (wszystkie w reż. Heleny Kaut-Howson);
„Hamlet” Shakespeare’a, Contemporary Theatre, Ateny (Andrew
Visnewsky)
1998 – „Aida” Verdiego, Martini Hall Groningen Hollandia (M. Grzesiński),
„Ślub” Gombrowicza, Teatr Osterwy w Lublinie (M. Kochańczyk),
„Diabły z Loudun” Pendereckiego, Teatr Wielki Poznań, (M. Grzesiński),
„Wynalazek miłości” Toma Stoppard’a, Teatr Wybrzeże Gdańsk (K.
Babicki),
” Capuleti e i Montecchi” Belliniego, Opera Krakowska (W. Adamczyk), pod batutą Richarda Bonynge’a.
“Ten list napisał do mnie Fernando Krapp” Dorsta, Teatr Powszechny
Warszawa (Paweł Dobrzycki);
1999 – „Kordian” Słowackiego, Teatr Osterwy w Lublinie (M. Kochańczyk),
„Arkadia” Toma Stopparda, Teatr Osterwy w Lublinie (K. Babicki),
„Carmen” Bizeta, Opera Nova Bydgoszcz (Bodo Igesz z NowegoYorku),
„Crocodilia” Korina w/g Dostojewskiego, Teatr Nowy Poznań, (Korin),
„Schneewitchen” Roberta Walsera, Zurich Summer Festival (R. Straub),
Zurich,Szwajcaria;
„Tosca”, Xanten Arena, Dusseldorf, RFN, (Marek Grzesiński),
„Nabucco” Verdiego, Opera Wrocławska, Hala Ludowa we Wrocławiu
(Marek Grzesiński),
„Biedermann i podpalacze” Maxa Frischa, Teatr Wybrzeże (K. Babicki),
2000 „Wieczór Trzech Króli” Shakespeare’a, Teatr na Woli, Warszawa,
(A. Wiśniewski z Londynu),
„Treny” Kochanowskiego, Teatr na Woli, (E. Wojtaszek),
„Libertyn”, Teatr Ateneum, Warszawa, (W. Adamczyk),
„Tango” Mrożka, Teatr Nowy Poznań, (K. Babicki),
„Sztuka” Yasminy Rezy, Teatr Nowy Poznań, (E. Wojtaszek).
„Iwona, księżniczka Burgunda” Gombrowicza, Deutchen Nazionaltheater
Weimar, (G. Dylag z Wiednia)
„Diabelskie nasienie” Ivo Bresan’a, Teatr Osterwy, Lublin (K. Babicki).
2001 „Damy i Huzary” Fredry, Teatr Osterwy Lublin, (E. Wojtaszek).
„Kąpielisko Ostrów” Pawła Huelle, Teatr Osterwy Lublin (K. Babicki)
„Madame Therese” wg Blaise Cendras’a, Teatr Rozrywki Chorzów
(M. Ratyński)
„Serce moje gram” wg „Wesela” z muzyką Zygmunta Koniecznego, jubileusz stulecia powstania „Wesela” St. Wyspiańskiego, Teatr Słowackiego w Krakowie, (inscenizacja K. Orzechowski).
„Antygona” Sofoklesa, Contemporary Theatre Athens (Yorgos Kimoulis) premiera w Epidauros podczas Summer Festival, tour po antycznych amfiteatrach, Grecja;
„Dziady” Mickiewicza w Teatrze Osterwy w Lublinie, (K. Babicki);
2002 „Rewizor” Gogola Teatr Ostrerwy Lublin (E. Wojtaszek);
„Rewizor” Gogola Teatr Bagatela Kraków (M. Sobociński);
„Nabucco” Verdiego Hala Ludowa/Opera Wrocławska (M. Grzesiński);
„Rum Boogie-woogie” wg Andrew Sisters Teatr Rozrywki Chorzów (M.
Ratyński);
„Księżniczka czardasza” Teatr Muzyczny Łódź (W. Adamczyk);
„Sędziowie” Wyspiańskiego Teatr Nowy Poznań (K. Babicki);
2003 „Chicago” Teatr Muzyczny Gdynia (M. Korwin);
„Operetka” Gombrowicza w Teatrze Osterwy Lublin (K. Babicki);
„Ostatni” Tomasza Łubieńskiego Teatr Narodowy Warszawa (T.Bradecki);
„Frederik czyli Bulwar Zbrodni” E. E. Schmitta Teatr Ateneum Warszawa(W. Adamczyk);
„Aida” Verdiego Hala Ludowa/Opera Wrocławska (M. Grzesiński);
2004 „Trainspotting” wg Irvina Welsh’a Teatr Śląski Katowice (M. Ratyński);
„Don Juan” Moliera Teatr Osterwy Lublin (E. Wojtaszek);
„Straszny Dwór” Moniuszki Teatr Wielki Opera Narodowa Warszawa (M.
Grabowski) występy gościnne w Sadler’s Wells Theatre w Londynie;
„Szkarłatna Wyspa” Bułhakowa Teatr Osterwy Lublin (K. Babicki);
„Rigoletto” Verdiego, Teatr Wielki Opera Narodowa, Aphrodite Festival, Pafos, Cypr, (M. Grzesiński);
“Kopciuch” J. Głowackiego, Teatr Narodowy Warszawa (Will Pomeranz);
„Siedmiu przeciw Tebom” Ajschylosa, Contemporary Theatre Ateny (Y. Kimoulis);
2005„Demony” Whiting’a, Teatr Ateneum Warszawa (W. Adamczyk);
„Najlepsze lata Miss Jean Brody” Jay Presson Allen, Teatr Osterwy Lublin (K. Babicki);
„Budowniczy Solnes” Ibsena, Contemporary Theatre Ateny (Y.Kimoulis);
„Panna Julia” Strindberga, Porta Theatre Ateny (Y. Kimoulis);
„Miarka za miarkę” Shakespear’a, Teatr Słowackiego Kraków
(Helena Kaut-Howson);
„Król Edyp“ Sofoklesa, Contemporary Theatre Ateny na Summer Festival
Epidaurus (Y. Kimoulis);
2006 “Aida” Verdiego, Teatr Wielki Łódź, (M. Grzesiński);
“Miłość na Krymie” Mrożka, Teatr Osterwy Lublin (K.Babicki);
“Borkmann” Ibsena Teatr Powszechny Warszawa (Zbigniew Zapasiewicz);
“Cyrulik Sewilski” Beaumarchais, Teatr Ateneum (Gustaw Holoubek);
“Faust” Gounoda, wersja III, Opera Krakowska, (M. Grzesiński);
“Stara kobieta wysiaduje” Różewicza, Teatr Ludowy Kraków (H.
Baranowski);
“Rent” Larsona Johnathan’a, Teatr Rozrywki Chorzów (Ingmar Vilqist)
“Zemsta nietoperza: Straussa, Opera Wrocławska, (Helena Kaut-Howson)
“Lady Makbet” Szostakowicza, Nowosybirski Teatr Opery i Baletu, Nowosybirsk, Rosja (H. Baranowski);
2007 “Fredro dla dorosłych” wg Fredry, Teatr Komedia Warszawa (E. Korin);
“Carmen” Bizeta, Opera Wrocławska, (A. Frontczak);
“Kompozycja w słońcu” I. Vilqista, Teatr Miejski Gdynia (I. Vilqist);
“Całe życie głupi” M. Wojtyszki, Teat rim. Słowackiego Kraków (M. Wojtyszko);
“Borys Godunow” Mussorgskiego, Opera Wrocławska Hala Ludowa Wrocław, (Jurij Alexandrow);
“Czarownice z Salem” Mullera, Teatr Powszechny Warszawa (Izabella Cywińska);
2008 “Polterabend” St. Mutza, Teatr Śląski, Katowice (Tadeusz Bradecki);
“Dr Jeckyll i Mr Hyde” Teatr Rozrywki Chorzów (Michał Znaniecki)
“Upiór w operze” Webbera, Teatr Roma Warszawa (Wojciech Kępczyński)
“Odejścia” Havla, Teatr Ateneum Warszawa (Izabella Cywińska)
“Przebudzenie wiosny” Wedekinda, Teatr Powszechny Warszawa (H. Kaut-
Howson;