Błękitny Anioł w Orłowie

Jacek Bała, autor sztuki i jej reżyser (wcześniej na deskach Teatru Miejskiego zrealizował m.in. „Prawiek i inne czasy”, „Mistrza i Małgorzatę”, „Balladynę”, „Amadeusza”, a na Scenie Letniej w Orłowie „Osiecką. Archipelagi”), zafascynowany postacią Dietrich, tytułową kreację powierzył stworzonej do tej roli Beacie Buczek-Żarneckiej. To aktorka obdarzona filmową urodą i talentem wokalnym, od paru dekad w świetnej formie scenicznej. Tylko ona mogła wcielić się w postać Błękitnego Anioła i zrobiła to wybornie.
Dystyngowana, posągowo piękna, szczęśliwa tylko przez chwilę. Marlena Dietrich w interpretacji Beaty Buczek-Żarneckiej jest boginią uwielbianą przez publiczność, wplątaną w politykę i tryby historii. Ekscentryczną, rozmiłowaną w luksusie, a nade wszystko ceniącą własną niezależność. Gdy całe Niemcy szaleją za Hitlerem, ona upiera się, by pracować z Żydem Josefem von Sternbergiem – reżyserem, który stworzył jej legendę. Wyjeżdża do Stanów i występuje dla amerykańskich żołnierzy. Niemcy jej tego nie zapomną – po wojnie zgotują jej przykre powitanie w ojczyźnie.

Na tle Buczek-Żarneckiej, która błyszczy w tym spektaklu jak na gwiazdę przystało, pozostałe postaci schodzą na drugi plan. Wśród nich wyróżnia się – nie po raz pierwszy zresztą – Krzysztof Berendt jako ekscentryczny reżyser (wyraźnie inspirowany postacią Konferansjera z filmu „Kabaret”), który zatrudnia Dietrich do swojego filmu i musi znosić jej kaprysy.
Wyróżniają się też aktorzy, którym Jacek Bała powierzył solowe partie wokalne: Weronika Nawieśniak jako młoda Dietrich, Elżbieta Mrozińska w roli Edith Piaf, Bogdan Smagacki jako Jean Gabin i po raz kolejny występujący gościnnie na Scenie Letniej Jakub Kornacki (przed laty aktor Teatru Muzycznego w Gdyni) jako Frank Sinatra.
Jest w tym spektaklu humor i pastisz, jest nostalgia, ale i groza, gdy akcja toczy się w kraju owładniętym szaleństwem Hitlera. Jest dużo dobrej piosenki w wykonaniu Dietrich i jej scenicznych przyjaciół.
Spektakl ma atrakcyjną oprawę muzyczną (autorstwa Piotra Salabera) i kostiumograficzną (autorką strojów niczym z czarno-białego filmu jest Sabina Czupryńska). Scenografii przedstawienie nie potrzebuje – tworzy ją widok na morze i plażę.

Premiera sztuki „Marlena Dietrich. Iluzje” (pierwotnie zaplanowana na zeszły rok, ale odwołana ze względu na ograniczenia pandemiczne) otworzyła jubileuszowy, 25. sezon na Scenie Letniej w Orłowie.

Najnowsze aktualności

 

Warsztaty Kreatyw(Nie)teatr

Zapraszamy na wyjątkowe zajęcia (nie)teatralne, podczas których Wasi uczniowie poczują się nie tylko jako aktorzy, ale będą mieli okazję do wykorzystania swojej zwariowanej wyobraźni i do kreatywnej improwizacji.

 

Spacery Teatralne w sezonie 2024/2025

Zapraszamy na kolejne Spacery wszystkich zainteresowanych teatrem i jego zakamarkami. Jeśli chcecie się dowiedzieć, co kryje tajemnicza rekwizytornia, nad czym pracują krawcowe albo jak wygląda ukryte zaplecze sceny, to Spacer Teatralny będzie dla Was idealny.