R@Port – 14 maja

R@Port – 14 maja (czwartek) KINOTEATR

TVP KULTURA
MADE IN POLAND
Reżyseria: Przemysław Wojcieszek

Pełen goryczy i ironii portret współczesnej Polski, uchwycony przez Przemysława Wojcieszka, okazał się jednym z najczęściej nagradzanych spektakli minionych lat, zwyciężając między innymi pierwszą edycję R@Portu. Przedstawia losy młodego człowieka, w którym jest tyle samo złości na świat, co wrażliwości na przejawy zła, panoszącego się wokół niego. Przejmującą kreację stworzył tu Eryk Lubos jako główny bohater – Boguś.
Spektakl, zrealizowany przez legnicki Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, został zarejestrowany w 2007 roku przez TVP Kultura.

14 maja (czwartek) godz. 10.00
DKF Żyrafa, ul. Waszyngtona 1

WSTĘP WOLNY

R@Port – 14 maja PERFORMING LECTURE
14 maja (czwartek), godz. 12.30
Klub UCHO, ul. św. Piotra 2

Dorota Masłowska
MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST
W swojej najnowszej sztuce Dorota Masłowska analizuje polską tożsamość, ufundowaną na traumie II wojny światowej. Jej pomysł opiera się na konfrontacji kobiet z trzech pokoleń: babki, matki i córki, z których każda żyje w innej rzeczywistości, mówi innym językiem, inaczej myśli i funkcjonuje. Ich świat, ograniczony do jednej, biednej izby, zdefiniowany przez brak, jest zaprzeczeniem marzeń o komfortowym życiu – bohaterki nie jadą na wakacje, nie dzwonią z komórek, których nie posiadają, nie idą do własnego pokoju, bo tu „każdy chce jakoś nie żyć”. Paradoksalnie, jedynym łącznikiem między nimi jest odrzucenie polskości, pragnienie bycia „normalnymi ludźmi” – Europejkami.

Reżyseria: Waldemar Śmigasiewicz
W projekcie bierze udział Dariusz Siastacz – aktor Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza.

Sztuka została napisana na zamówienie TR Warszawa i Schaubühne am Lehniner Platz. Jej prapremierowa inscenizacja, przygotowana przez Grzegorza Jarzynę w koprodukcji z berlińskim teatrem, odbyła się 26 marca 2009 roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Dramatopisarzy „Digging Deep and Getting Dirty” (Kopiąc głęboko i brudząc się).

Specjalne podziękowania dla dyrekcji TR Warszawa za wyrażenie zgody na publiczną prezentację sztuki.
WSTĘP WOLNY

R@PORT EUROPA

SCHAUBÜHNE AM LEHNINER PLATZ w Berlinie
Dyrektor: Thomas Ostermeier

Mark Ravenhill
DAS PRODUKT (PRODUKT)
niemiecki przekład: Nils Tabert

Tekst miał swoją premierę podczas Festiwalu w Edynburgu, gdzie Ravenhill osobiście przeniósł go na scenę. Pikantny i zarazem błyskotliwy spektakl jest pokazem fajerwerków politycznej tandety i kiczowatego romansu. Satyra na hollywoodzką „fabrykę snów” opowiedziana z typowym dla Brytyjczyków czarnym humorem. Psychodeliczny reżyser postanawia zrealizować obiecujący projekt – tytułowy „Produkt”. Ma to być historia młodej i przebojowej businesswoman zamieszkałej w Londynie, która straciła chłopaka w zamachu na World Trade Center. Wdaje się ona w namiętny romans z Mohammedem, przystojnym aktywistą Al-Kaidy, skazując się tym samym na wyrzuty sumienia i rozdarcie pomiędzy bólem po śmierci ukochanego chłopaka a fascynacją zmysłowym przestępcą…

Reżyseria: Thomas Ostermeier
Scenografia: Jan Pappelbaum
Kostiumy: Almut Eppinger
Muzyka: Malte Beckenbach
Dramaturg: Irina Szodruch
Reżyseria światła: Erich Schneider
Premiera: 23 listopada 2006

Obsada:
Reżyser: Jörg Hartmann
Aktorka: Simone Kabst

14 maja (czwartek) godz.15.00
Teatr Miejski Gdynia, Duża Scena
Czas trwania: 60 minut bez przerwy
Spektakl tłumaczony symultanicznie na język polski (wg przekładu Małgorzaty Semil).

R@Port – 14 maja PREZENTACJE KONKURSOWE

TEATR IM. STEFANA JARACZA w Olsztynie

ŻYDÓWEK NIE OBSŁUGUJEMY
na podstawie tomu opowiadań Mariusza Sieniewicza

Piszczajko jest nikim i każdym jednocześnie. To Banderas przeciętności, który ucieleśnia wszystkie cechy będące przeciwieństwem gwiazdorstwa i pożądania. Jest obcym wśród swoich. Pewnego dnia dopada go przeraźliwy ból brzucha – nie artystyczny Weltschmerz, nawet nie ból głowy, ale prozaiczna dolegliwość gastryczna. Nie pomaga lek przeciwbólowy, nie pomaga myśl o prezydentowej ani o babie z warzywniaka. Ból jest nieznośny. Bohater zaczyna koszmarną pielgrzymkę przez miasto w poszukiwaniu ulgi. Jest gościem króla przychodni i królowej Piguły, trafia na uliczny performance meneli-masochistów i wreszcie staje się tytułową Żydówką odepchniętą od kasy w hipermarkecie. Ale co by się nie działo, pozostaje wielkim społecznym wykluczonym. To co dla Piszczajki staje się traumą, widzom zdaje się kolosalną groteską i absurdem, niestety ten absurd jest zakorzeniony w naszej rzeczywistości. „Żydówek nie obsługujemy” to trzecia książka olsztynianina Mariusza Sieniewicza. Adaptacji wybranych opowiadań z tego zbioru podjął się Piotr Jędrzejas, on też reżyseruje spektakl.
– Wyobrażam sobie jak się stoi w długiej kolejce i do głowy przychodzą dziwne myśli – mówi reżyser. – W głowie Piszczajki następuje tąpnięcie i ludzie z kolejki zamieniają się w specyficznych chirurgów duszy, którzy go egzaminują i dręczą. Oni przeprowadzają na nim swoje doświadczenia. W wyobrażeniu Piszczajki to męka, którą musi przeżyć. Jego chwilowe oderwanie od rzeczywistości pokazuje wszystkie lęki, a wybudzenie ukazuje beznadziejną, ale paradoksalnie bezpieczną i znaną rzeczywistość.

Adaptacja i reżyseria: Piotr Jędrzejas
Scenografia: Marcin Chlanda
Muzyka: Michał Górczyński
Prapremiera: 11 października 2008

Obsada:
Najważniejsza: Joanna Fertacz
Ważniejsza: Agnieszka Grzybowska
Ważna: Milena Gauer
Ważniejszy: Grzegorz Jurkiewicz
Ważny: Radosław Hebal
Filip Piszczajko: Grzegorz Gromek
Wielki Mistrz, Ronald Mc Donald, Dziwka: Krzysztof Jankowski

14 maja (czwartek) godz. 16.30
Teatr Muzyczny Gdynia, Scena Malarnia
Czas trwania: 80 minut bez przerwy

TEATR POLSKI we Wrocławiu

Małgorzata Sikorska – Miszczuk
SZAJBA

Sztuka ma charakter czarnej i absurdalnej political fiction. Wiktoria, żona dożywotniego premiera Polski, Mistera Ble, żyje w melancholii i poczuciu niespełnienia. Jej mąż intensywnie zajmuje się Polską (choć ona sama zupełnie sobie tego nie życzy) i odkłamywaniem historii. Szansa dla Wiktorii pojawia się wraz z atakiem islamopodobnych terrorystów, którzy na podległym Polsce terytorium proklamują Wielkie Kujawy.
Spektakl Jana Klaty jest próbą odpowiedzi na wyraźnie odczuwaną potrzebę rozmowy na temat kondycji dzisiejszego Polaka. O bolesnych i kłopotliwych relacjach polsko-niemieckich, polsko-żydowskich, pamięci historycznej, polityce historycznej, terroryzmie i tendencjach separatystycznych w realiach „globalnej wioski”.

Reżyseria i opracowanie muzyczne: Jan Klata
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: Mirek Kaczmarek i Małgorzata Matera
Reżyseria świateł: Justyna Łagowska
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Koordynator projektu: Hanna Frankowska
Premiera: 8 maja 2009

Obsada: Anna Ilczuk, Kinga Preis, Marcin Czarnik, Marian Czerski, Mirosław Haniszewski, Rafał Kronenberger, Michał Majnicz, Edwin Petrykat, Bartosz Porczyk, Wojciech Ziemiański

14 maja (czwartek) godz. 18.00
Teatr Muzyczny Gdynia, Duża Scena

TEATR IM. HELENY MODRZEJEWSKIEJ w Legnicy

Paweł Kamza
FOTOGRAFIE
na podstawie opowiadań Janusza Andermana

Historie Andermana biorą się z przeszłości, czasami odległej, czasami nieco bliższej w czasie, zasadniczo jednak umieszczone są w epoce komunizmu, bądź to w jego odmianie stalinowskiej, bądź gomułkowskiej czy gierkowskiej, bądź w końcu tej z czasów pierwszej Solidarności i stanu wojennego – tak o wydanych książkowo w 2002 roku (ale też publikowanych cyklicznie w Gazecie Wyborczej) „Fotografiach” i ich autorze pisał krytyk i historyk literatury Jerzy Jarzębski. Obrazy ludzi z epoki komunizmu są nad wyraz różnorodne: pojawiają się przed czytelnikiem przodkowie autora, wybitni działacze opozycji, wielkie postacie emigracji, ale obok także prominenci systemu, mali urzędnicy, obwiesie spod budki z piwem i wreszcie „lud”, który – jak chór antyczny – komentuje na swój dość obłędny sposób wydarzenia. Powstała w ten sposób panorama nadzwyczaj wielostronna i jednocześnie żywa. No bo jakże opisać komunizm? Raczej nie poprzez zdarzenia oficjalne, ale przez codzienność, poprzez informacje o tym, jak się jadło, jak jechało pociągiem, jak przechodziło przez doświadczenie studiów, pierwszej pracy, gry z politrukami, cenzorem czy esbecją, jak wyglądała rzeczywiście praca w redakcji, festiwal młodej literatury, święta państwowe, pogrzeby i demonstracje. „Fotografie” są żywe, atrakcyjne, pełne humoru, ale też czasami tragizmu czy historycznego patosu. Wzburzą pewnie wielu – nie pożywią się przy nim ani namaszczeni rzecznicy „słusznych poglądów” i „narodowej sprawy”, ani ci, którzy chcieliby jak najszybciej zapomnieć o przeszłości i wybaczyć (sobie samym) podłości i sprzeniewierzenia.

Reżyseria: Paweł Kamza
Scenografia: Izabela Kolka
Muzyka: Paweł Moszumański
Ruch sceniczny: Anna Piotrowska
Prapremiera: 29 marca 2009

Obsada:
„Bufetowa”, córka wojewody: Zuza Motorniuk
Kuracjuszka, jasnowidz: Małgorzata Urbańska
Konduktorka, bez Mietka: Magdalena Biegańska
Asystentka wojewody, z synem na telefonie: Ewa Galusińska
Paryżanka z Kielc, malarka: Gabriela Fabian
Bokserka, poetka mimo woli: Katarzyna Dworak
Reporterka radiowa, zredukowana: Justyna Pawlicka
Śpiewak z Łomży 1 /Tubylec/ Prokurator 2 / Głaz, pracownik zakładu pogrzebowego:
Łukasz Węgrzynowski
Śpiewak z Łomży 2 /Poseł/ Prokurator 1/ Kwiatek, pracownik zakładu pogrzebowego: Dariusz Majchrzak

14 maja (czwartek) godz. 21.00
Magazyny portowe, ul. Polska 30
Czas trwania: 75 minut bez przerwy

godz. 23.00
Teatr Miejski Gdynia, Mała Scena

Dyskusja Homo Polonicus – spotkanie z twórcami prezentowanych 13 maja spektakli, prowadzone przez Annę R. Burzyńską i Jarosława Wójtowicza

Najnowsze aktualności